Kalbos korekcijos pagrindai

Kodas
KMU662
Studijų kryptis
Medicina
Vykdymo būdas
Nenuotolinis (asmeniui dalyvaujant fiziškai)
Apimtis valandomis
140val.
Skirtas
klinikinio logopedo spaudui įgyti
Kaina asmeniui
560.00Eur
Pažymėjimo mokestis
6Eur
Administratorius: Inga Sribikienė 837-326901
Įgyjamos ar tobulinimos kompetencijos
Programą teikiantis darbuotojas
Prof. Lina Varžaitytė, Ana Trokš
Kurso programos turinys
Tema Trukmė
Reabilitacijos sistema Lietuvoje 4.00 val.
Biosocialinių funkcijų vertinimas 4.00 val.
Psichosocialinė reabilitacija 4.00 val.
Asmenų, patyrusių trauminį galvos smegenų sužalojimą, reabilitacijos ypatumai 4.00 val.
Trauminio galvos smegenų sužalojimo pasekmės 4.00 val.
Pažinimo funkcijų ir elgesio sutrikimai asmenims, patyrusiems trauminį galvos smegenų sužalojimą 4.00 val.
Komoje esančių ligonių reabilitacijos principai 4.00 val.
Neurologinių ligonių klinikinės būklės įvertinimas 4.00 val.
Reabilitacija po galvos smegenų kraujotakos sutrikimų 4.00 val.
Tarptautinė kalbos sutrikimų klasifikacija 4.00 val.
Impresyvios kalbos sutrikimas 4.00 val.
Artikuliacinės motorikos sutrikimai ir jų šalinimas 4.00 val.
Balso sutrikimo šalinimas 4.00 val.
Ekspresyviosios kalbos sutrikimas 4.00 val.
Abilitacija, jos organizavimo principai Lietuvoje ir pasaulyje 4.00 val.
Dauno, alkoholinis vaisiaus sindromas 4.00 val.
CP ir jų gydymo principai 4.00 val.
MMC, hydrocefalija ir jų gydymo principai 4.00 val.
Autizmas ir jų gydymo principai 4.00 val.
Protinis atsilikimas, epilepsija 4.00 val.
Ergoterapijos taikymas neurologiniams ligoniams 4.00 val.
Ligonių, patyrusių galvos smegenų kraujotakos sutrikimus, kineziterapijos ypatumai 4.00 val.
Kalbos sutrikimo vertinimas 4.00 val.
Sensorinės afazijos šalinimas 4.00 val.
Motorinės afazijos šalinimas 4.00 val.
Balso atstatymas po gerklų pašalinimo operacijos 4.00 val.
Kalbos sutrikimas-dizartrija 4.00 val.
Agrafijos, aleksijos, akalkulijos šalinimas 4.00 val.
Kineziterapijos taikymas ligoniams, patyrusiems galvos smegenų kraujotakos sutrikimus 4.00 val.
Maitinimosi sutrikimai 4.00 val.
Vaikų kalbinės raidos sutrikimai, jų priežastys, vertinimo ypatumai ir metodai 4.00 val.
Sensorinė stimuliacija 4.00 val.
Alkoholinis vaisiaus sindromas: logopedinė ir pedagoginė stimuliacija 4.00 val.
Įgyti vaikų kalbos, komunikacijos ir maitinimosi sutrikimai (progresuojantys ir neprogresuojantys) 4.00 val.
Maitinimo terapija 4.00 val.
Alternatyvi komunikacija, jos rūšys ir taikymas 4.00 val.
Sutrikusios raidos vaiko burnos higiena ir jos svarba maitinimuisi bei komunikacijai 4.00 val.
Padėties svarba komunikacijai (kompensacinės technikos pritaikymas) 4.00 val.
Dailės ir muzikos svarba kalbos ir komunikacijos stimuliavimui 4.00 val.
Psichologinio vertinimo ir psichologo darbo svarba logoterapijoje 4.00 val.
Kalbos sutrikimo diagnozavimas 4.00 val.
Kalbos korekcijos plano sudarymas 4.00 val.
Kompiuterinės neuropsichologinės programos taikymas ligoniams 4.00 val.
Pažintinių funkcijų lavinimas 4.00 val.
Darbas su ligonio artimaisiais 4.00 val.
Ligonių aptarimas, kalbos korekcijos efektyvumo vertinimas 4.00 val.
Susipažinimas su įstaiga, pacientų vizitacija 4.00 val.
Darbas komandoje ir pacientų aptarimas 4.00 val.
Baigiamasis žinių ir gebėjimų įvertinimas 4.00 val.
Viso valandų
196.00
Programos aprašymas (santrauka)

PASKATOS (73 val.):

1. Reabilitacijos sistema Lietuvoje Pateikiami duomenys apie reabilitacijos sistemos struktūrą, reabilitacijos metodus, principus, reabilitacijos specialistų komandos darbą. (2 val. asistentė R. Gudėnaitė)
2. Biososialinių funkcijų vertinimas Pateikiami duomenys apie biosocialinių funkcijų, klinikinės būklės ir specialiosios būklės vertinimą. (4 val. Prof. dr. R. Savickas)
3. Psichsocialinė reabilitacija Pateikiami duomenys apie psichosocialinės adaptacijos etapus bei psichosocialinės reabilitacijos metodus bei priemones. (4 val. Prof. dr. R. Savickas)
4. Asmenų, patyrusių trauminį galvos smegenų sužalojimą, reabilitacijos ypatumai (trauminio galvos smegenų sužalojimo epidemiologija, etiologija, patogenezė, klinika, diagnostika, reabilitacijos principai, prognozė). (4 val. Doc. L. Varžaitytė)
5. Trauminio galvos smegenų sužalojimo pasekmės (giliųjų venų trombozė, potrauminė epilepsija, rijimo ir maitinimosi sutrikimai, pykinimas, skrandžio parezė, skrandžio opos, mitybos sutrikimai, žarnyno ir šlapimo pūslės funkcijų kontrolė, trauminį galvos smegenų sužalojimą lydinčios traumos, elgesio sutrikimai, spastiškumas, heterotopinė ossifikacija, neuroendokrininė disfunkcija, judesių ir pusiausvyros atsistatymas). (4 val. Doc. L. Varžaitytė)
6. Pažinimo funkcijų ir elgesio sutrikimai asmenims, patyrusiems trauminį galvos smegenų sužalojimą. Farmakoterapija (dažniausi pažinimo funkcijų sutrikimai po trauminio galvos smegenų sužalojimo, pažinimo funkcijų sutrikimų vertinimas, pažinimo funkcijų nemedikamentinė korekcija, pažinimo funkcijų medikamentinis gydymas, elgesio sutrikimai, elgesio sutrikimų vertinimas, elgesio sutrikimų nemedikamentinė korekcija, elgesio sutrikimų medikamentinis gydymas). (4 val. Doc. L. Varžaitytė)
7. Komoje esančių ligonių reabilitacijos principai (komos apibrėžimas, priežastys, vegetacinė būklė, minimalus sąmonės sutrikimas, sąmonės sutrikimų diagnostika, gydymas). (4 val. Doc. L. Varžaitytė)
8. Neurologinių ligonių klinikinės būklės įvertinimas Paskaitos metu kursantai supažindinami su neurologinių ligonių atranka reabilitacijai: neurologinės klinikinės būklės įvertinimu, socialiniais ir aplinkos veiksniais, standartizuotais tyrimais, testais bei klausimynais, naudojamais neurologinių ligonių kasdieniam savarankiškumui bei kalbos sutrikimams įvertinti. (4 val. Prof. dr. R. Savickas)
9. Reabilitacija po galvos smegenų kraujotakos sutrikimų Paskaitos metu kursantai supažindinami su galvos smegenų kraujotakos sutrikimų epidemiologija, etiologija, klinikiniai padariniais, akcentuojant kalbos sutrikimus, išsamiai aptariamas individualių reabilitacijos priemonių parinkimo planas bei reabilitacijos efektyvumo vertinimas. (4 val. Prof. dr. R. Savickas)
10.Tarptautinė kalbos sutrikimų klasifikacija Supažindinama su kalbos sutrikimų klasifikaciją pagal laiką (įgimta, įgyta), pagal pažeidimo vietą, pagal pagrindinį klinikinį sindromą. (4 val. logoterapeutė A. Trokš)
11. Impresyvios kalbos sutrikimas. Specifinis kalbos sutrikimas pažeidus kairįjį smegenų pusrutulį. Šalinamas kalbos sutrikimas naudojant išlikusius analizatorius. Sudaryti galvos smegenų žievėje naujas funkcines sistemas, kurios pakeistų pažeistąsias. (4 val. logoterapeutė A. Trokš)
12. Artikuliacinės motorikos sutrikimai ir jų šalinimas. Paskaitos metu kursantai supažindinami su kalbos mechanizmais, jų paskirtimi ir funkcijom, motorikos funkcijos sutrikimais ir jų šalinimu. (4 val. logoterapeutė A. Trokš)
13. Balso sutrikimo šalinimas. Kvėpavimo kontrolė ir kalbinis kvėpavimas. Balso sutrikimų priežastys: organinės, neurologinės, psichogeninės ligos. Rijimo sutrikimai. (4 val. Dr. A. Vegienė).
14. Ekspresyviosios kalbos sutrikimas. Verbalinės komunikacijos sutrikimai dėl artikuliacinės motorikos disfunkcijos. (4 val. logoterapeutė J.D. Šitovienė)
15. Abilitacija, jos organizavimo principai Lietuvoje ir pasaulyje Aptariama įstatyminė bazė, teoriniai ir praktiniai principai, kitų šalių patirtis. (2 val. prof. dr. A. Prasauskienė)
16. Dauno, alkoholinis vaisiaus sindromas Kursantai supažindinami su Dauno ir alkoholinio vaisiaus sindromo etiologija, epidemiologija, kliniką, nauju požiūriu į funkcinius sutrikimus ir jų terapijos metodus. (2 val. Gyd. I. Gavriljev)
17. CP ir jų gydymo principai. Naujas požiūris į cerebrinio paralyžiaus priežastis, apibrėžimą ir klasifikaciją. Funkciniai kalbos ir kitų sričių pažeidimo vertinimo metodai, terapijos ypatumai. (2 val. prof. dr. A. Prasauskienė).
18. MMC, hydrocefalija ir jų gydymo principai Naujas požiūris į mielomeningocelės ir hidrocefalijos kliniką, diagnostiką, stebėjimą, funkcinius vertinimo ir terapijos metodus. (2 val. prof. dr. A. Prasauskienė).
19. Autizmas ir jų gydymo principai etiologija, epidemiologija, klinika ir naujas požiūris į funkcinius vertinimo bei terapijos metodus bei priemones. (2 val. asistentė A. Šlečkienė)
20. Protinis atsilikimas, epilepsija Etiologija, epidemiologija, klinika ir ryšys su kalbos sutrikimu. Funkciniai vertinimo ir terapijos metodai. (2 val. lektorė I. Bakanienė)
21. Ergoterapijos taikymas neurologiniams ligoniams. Paskaitos metu supažindinama su pagrindinėmis ergoterapijos sąvokomis bei ergoterapijos tikslais ir uždaviniais. Paaiškinamos pagrindinės ergoterapijos taikymo kryptys, vieta reabilitacijos specialistų komandoje. Pristatomi ergoterapijos tyrimo bei taikymo metodai neurologiniams ligoniams esant kalbos sutrikimui. (4 val. Dr. S. Mingaila)
22. Ligonių, patyrusių galvos smegenų kraujotakos sutrikimus, kineziterapijos ypatumai Ligonių, patyrusių galvos smegenų kraujotakos sutrikimus, kineziterapijos tikslai ir uždaviniai. Galvos smegenų kraujotakos sutrikimų simptomatika. Pagrindiniai kineziterapijos metodai ir priemonės. Ligonio, patyrusio galvos smegenų kraujotakos sutrikimą, ištyrimas ir kineziterapijos efektyvumo vertinimas. (2 val. prof. E. Lendraitienė)

SEMINARAI (39 val.):

1. Kalbos sutrikimo vertinimas. Supažindinti su pagrindiniais kalbos vertinimo kriterijais. (3 val. logoterapeutė J.D. Šitovienė)
2. Sensorinės afazijos šalinimas. Mokyti užmegsti kontaktą su ligoniu. Akustinės agnozijos stimuliavimas. (4 val. logoterapeutė J.D. Šitovienė)
3. Motorinės afazijos šalinimas. Artikuliacinio aparato funkcijos stimuliavimas. Rašymo pratybos. (4 val. logoterapeutė A. Trokš)
4. Balso atstatymas po gerklų pašalinimo operacijos Supažindinti su pagrindinėmis mokymo priemonėmis: medicinos, psichoterapijos, fiziologinio ir fonacinio kvėpavimo mokymas, fonopediniai pratimai, balso įtvirtinimas. (2 val. logoterapeutė S. Lažauninkienė)
5. Kalbos sutrikimas-dizatrija. Mokoma artikuliacinio aparato lavinimo, kvėpavimo aparato įnervacijos nepakankamumo šalinimas. (2 val. logoterapeutė S. Lažauninkienė)
6. Agrafijos, aleksijos, akalkulijos šalinimas. Lavinti foneminę klausą, regimąjį suvokimą. Mokyti dirbti su raidynu, skaičiais. (2 val. logoterapeutė S. Lažauninkienė)
7. Kineziterapijos taikymas ligoniams, patyrusiems galvos smegenų kraujotakos sutrikimus. Supažindinama su kvėpavimo pratimais, gydymu padėtimi, pasyvia ir aktyvia kineziterapija, funkcinių judesių mokymu. Pusiausvyros ir judesių koordinacijos lavinimas. Mokoma ligonio atsisėdimo, atsistojimo ir pagalbinių priemonių naudojimo parinkimo, ligonio perkėlimo iš lovos į vežimėlį, ir atgal. (2 val. prof. E. Lendraitienė)
8. Maitinimosi sutrikimai Mokoma maitinimosi sutrikimo vertinimo metodų, priežasčių išaiškinimo, terapijos metodų. (2 val. Gyd. I. Gavriljev)
9. Vaikų kalbinės raidos sutrikimai, jų priežastys, vertinimo ypatumai ir metodai. Supažindinama su vaikų raidos sutrikimų vertinimo būdais, testais, jų taikymu, interpretacijos ypatumais. (2 val. logoterapeutė A. Trokš).
10. Sensorinė stimuliacija. Supažindinama su sensorinių sutrikimų diagnostikos ir terapijos metodais ir priemonėmis. (1 val. logoterapeutė J.D. Šitovienė)
11. Alkoholinis vaisiaus sindromas: logopedinė ir pedagoginė stimuliacija. Supažindinama su kalbinės raidos vertinimo ir terapijos ypatumais esant AVS (1 val. asistentė A. Šlečkienė). 12. Įgyti vaikų kalbos, komunikacijos ir maitinimosi sutrikimai (progresuojantys ir neprogresuojantys) Supažindinama su vaikų kalbos sutrikimais po galvos smegenų traumų, sergant nervų-raumenų ir kt. Ligomis. (2 val. asistentė A. Šlečkienė)
13. Maitinimo terapija. Mokoma padėčių pritaikymo ir kt. maitinimosi sutrikimo funkcinio vertinimo ir terapijos metodais. (2 val. Doc. J. Rapolienė)
14. Alternatyvi komunikacija, jos rūšys ir taikymas. Supažindinama su alternatyvios komunikacijos metodais ir jų taikymo dirbant su vaikais ir jų šeimomis. (2 val. asistentė A. Šlečkienė)
15. Sutrikusios raidos vaiko burnos higiena ir jos svarba maitinimuisi bei komunikacijai. Supažindinama su pagrindiniais neįgalių vaikų burnos higienos principais, tėvų ir vaikų mokymo galimybėmis. (1 val. lektorė I. Bakanienė)
16. Padėties svarba komunikacijai (kompensacinės technikos pritaikymas) Kompensacinės technikos pritaikymas ir logoterapeuto darbas kartu su ergoterapeutu ir kineziterapeutu. (3 val. asistentė A. Eitmantytė – Keleckienė, ergoterapeutai I. Gaidienė, A. Garjonytė)
17. Dailės ir muzikos svarba kalbos ir komunikacijos stimuliavimui. Supažindinama su metodais ir priemonėmis, kurios išplečia kalbos ir komunikacijos stimuliacijos galimybes. (2 val. Muzikos terapeutė E. Baranauskienė, dailės terapeutė A. Kelertaitė)
18. Psichologinio vertinimo ir psichologo darbo svarba logoterapijoje. Supažindinama su intelekto vertinimo būdais, testais, interpretacija, ryšiu su kalbos ir komunikacijos sutrikimais. (2 val. medicinos psichologė E. Stanevičienė, asistentė A. Urbonavičė)

Dėstytojas Teorijos val. Praktikos val.
Ivan Gavriljev 4
Aistė Urbonavičė 1
Eglė Lendraitienė 4
Rosita Gudėnaitė 2
Irma Gaidienė 1
Aušra Šlečkienė 8
Sonata Lažauninkienė 6
Ana Trokš 18 12
Egidija Stanevičienė 1
Jolanta Dalia Šitovienė 12 10
Lolita Rapolienė 2
Indrė Bakanienė 3 2
Aurelija Vegienė 4
Raimondas Savickas 16
Audronė Prasauskienė 8 3
Sigitas.Mingaila 4
Lina Varžaitytė 16
Praktiniai gebėjimai, jų įsisavinimas, reikalingų savarankiškai atlikti manipuliacijų skaičius

1. Kalbos sutrikimo diagnozavimas (4 val.). Logoterapeutė J.D. Šitovienė

2. Kalbos korekcijos plano sudarymas(4val.). Logoterapeutė A. Trokš.

3. Kompiuterinės neuropsichologinės programos taikymas ligoniams (4 val.). Logoterapeutė
A. Trokš
4. Pažintinių funkcijų lavinimas (4val). Logoterapeutė J.Šitovienė.
5. Darbas su ligonio artimaisiais(2val.). Logoterapeutė J.Šitovienė.
6. Ligonių aptarimas ,kalbos korekcijos efektyvumo vertinimas.(4val.). Logoterapeutė A. Trokš

7. Susipažinimas su įstaiga, pacientų vizitacija. (2 val.). Indrė Bakanienė

8. Darbas komandoje ir pacientų aptarimas (4 val.) prof. dr. A. Prasauskienė

Atvykstant reikia turėti

Turėti medicininį chalatą

Papildoma informacija

Supažindinti su kalbos sutrikimų etiologija, patogeneze, klinika, komunikacijos sutrikimais, korekcijos taktika

Literatūra

1. Allegra E, La Mantia I, Bianco MR, Drago GD, Le Fosse MC, Azzolina A, Grillo C, Saita V. Verbal performance of total laryngectomized patients rehabilitated with esophageal speech and tracheoesophageal speech: impacts on patient quality of life. Rev Logop Foniatr Audiol 2019; 36 (3), 675—681 p.
2. Boliek C, Fox C. Therapeutic effects of intensive voice treatment (LSVT LOUD®) for children with spastic cerebral palsy and dysarthria: a phase I treatment validation study. Int J Speech-Language Pathol. 2017.
3. Case -Smith J, Clifford O'Brien J. Occupational therapy for Children and Adolescents. Seventh edition. 2014.
4. Cera ML, Romeiro TPP, Mandrá PP, Fukuda MTH. Variables associated with speech and language therapy time for aphasia, apraxia of speech and dysarthria. Dement Neuropsychol. 2019.
5. Dorill P, Gosa M.M. Feeding Disorders in Infants and Children. Pediatric Dysphagia: Psysiology, Assessment, and managment. Ann Nutr Metab 2015;66 (suppl 5): 24-31 p.
6. Dr.Saly J Rogers Vaiko autizmas: ankstyvoji pagalba, kurią gali suteikti tėvai. Vilnius, 2017.
7. Froma P.Roth, Colleen K.Worthington. Treatment resource manual. Fifth edition. 2016.
8. Ivoškuvienė R, Gružaitė V, Kurmanskienė I, Makauskienė V, Mulevičius J. Afaziologija: prarastos kalbos atkūrimas. 2018.
9. Kenneth-Shipley G, Julie McAfee G. Assessment in Speech-Language Pathology. 5th edition. 2016.
10. Lefaivre C. Traumatic brain injury rehabilitation: the Lefaivre rainbow effect /Christine Lefaivre. Boca Raton: Taylor & Francis Group, 2015; 330 p.
11. Lietuvos logopedų asociacija. Vaikų kalbėjimo ir kalbos vertinimas, sutrikimų diferencijavimas ir identifikavimas. Metodinė priemonėnė. 2015.
12. Long T. Handbook of Pediatric Physical Therapy Handbook of Pediatric Physical Therapy. 2019
13. M.Endzinienė, G.Jurkevičienė, K.Laučkaitė, D.Mickevičienė, D.Obelienienė, K.Petrikonis, D.Rastenytė, A.Ščiupokas, N.Vaičienė-Magistris, A.Vaitkus. Neurologijos pagrindai. Antroji pataisyta ir papildyta laida. 2019.
14. Mahalingam S, Srinivasan R, Spielmann P. Quality-of-life and functional outcomes following pharyngolaryngectomy: a systematic review of literature. Clin Otolaryngol 2016; 41(1): 25–43 p.
15. Ostergren, Jennifer A. Cognitive rehabilitation therapy for traumatic brain injury :a guide for speech-language pathologists. Plural publishing, 2018; 321 p.
16. Pennington L, Parker NK, Kelly H, et al. Speech therapy for children with dysarthria acquired before three years of age. Cochrane Database Syst Rev. 2016.
17. Saltürk Z, Arslanoğlu A, Özdemir E, Yıldırım G, Aydoğdu İ, Kumral TL, Berkiten G, Atar Y, Uyar Y How do voice restoration methods affect the psychological status of patients after total laryngectomy? 2016; 64(3) 163–168 p.
18. Steele CM, Alsanei WA, Ayanikalath S, Barbon CE, Chen J, Cichero JA, Coutts K, Dantas RO, Duivestein J, Giosa L, Hanson B, Lam P, Lecko C, Leigh C, Nagy A, Namasivayam AM, Nascimento WV, Odendaal I, Smith CH, Wang H: The influence of food texture and liquid consistency modification on swallowing physiology and function: a systematic review. Dysphagia 2015; 30:2-26 p.
19. Sud. prof. R. Kėvalas. Pediatrija. Kaunas, 2018.
20. Tarptautinė funkcionavimo, neįgalumo ir sveikatos klasifikacija: TFK. Ženeva: Pasaulinė sveikatos organizacija. Vilniaus universiteto Specialiosios psichologijos laboratorija. 2004; 312 p.
21. Utianski RL, Sandoval S, Berisha V, Lansford KL, Liss JM. The Effects of Speech Compression Algorithms on the Intelligibility of Two Individuals With Dysarthric Speech. Am J Speech Lang Pathol. 2019.
22. Van Hulst K. Oral motor performance in children with neurodevelopmental disabilities. 2019.
23. van Sluis K, van der Molen L, van Son R, Hilgers F, Bhairosing P, van den Brekel M. Objective and subjective voice outcomes after total laryngectomy: a systematic review. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology. 2017; 275(1): 11-26 p.
24. Varžaitytė L, Lendraitienė, E, Kriščiūnas A, Savickas R, Milinavičienė E. Asmenų, patyrusių trauminį galvos smegenų sužalojimą, reabilitacija: mokomoji knyga. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas. Medicinos akademijos Reabilitacijos klinika. Kaunas: Lietuvos sveikatos mokslų universiteto leidybos namai. 2015;95 p.

Papildoma

1. Ali AM, Ramezi PT, Lobna A. . Physical therapy management for facial nerve paralysis. Physical Therapy Department Kuwait University, 2007.
2. Ashley J. et. all. Speech, language and swallowing disorters in the older adult. Clinics in geriatric medicine 2006, psl. 291-310.
3. David C.T. Facial nerve paralytis: Ocular management 29(4): 145-179, 2006.
4. ĮSAKYMAS "DĖL KLINIKINIO LOGOPEDO VEIKLOS REIKALAVIMŲ APRAŠO
PATVIRTINIMO" 2022 m. vasario 23 d. Nr. V-388