Kaniterapija

Kodas
KMU942
Studijų kryptis
Gyvulininkystė
Vykdymo būdas
Nenuotolinis (asmeniui dalyvaujant fiziškai)
Apimtis valandomis
480val.
Skirtas
gyvensenos medicinos specialistams
gyvūno ir žmogaus sąveikos specialistams
gyvūnų mokslo specialistams
papildomos ir alternatyviosios sveikatos priežiūros specialistams
visiems asmens sveikatos priežiūros specialistams
visuomenės sveikatos specialistams ir kitiems specialistams, turintiems aukštąjį išsilavinimą arba jam lygiavertį išsilavinimą
gyd. psichoterapeutams
psichologams
Kaina asmeniui
1900.00Eur
Pažymėjimo mokestis
6Eur
Administratorius: Ugnė Nedzinskaitė
Programą teikiantis darbuotojas
prof. Rolandas Stankevičius
Kurso programos turinys
Tema Trukmė
Kaniterapija 480.00 val.
Mokymo(si) metodai
.
Viso valandų
480.00
Programos tikslai
.
Programos aprašymas (santrauka)

Įvadas į kaniterapijos pagrindus.

Modulis. „Žmogaus sveikata ir patologija“ (1,5 kredito).

Paskaitos

  1. Pagrindiniai gyvybiniai rodikliai, jų vertinimas. Homeostazė.
  2. Funkciniai testai. Asmens būklės vertinimo priemonės ir metodai
  3. Ligos psichologija. Ką reikia žinoti ir mokėti dirbant su sveikais ir sergančiais žmonėmis bei jų artimaisiais?
  4. Tarptautinė statistinė ligų ir sveikatos sutrikimų klasifikacija.
  5. Terapinis darbas su psichologinių sutrikimų ir asmenybės ypatumų turinčias asmenimis. Galimybės, metodologija ir apribojimai.
  6. Terapinis ir konsultacinis darbas su somatinėmis ligomis sergančiais asmenimis. Galimybės, metodologija ir apribojimai.

Seminarai

  1. Terapinio poveikio metodologija: tikslai, priemonės, procedūros.
  2. Terapinis planas: tikslai, priemonės, procedūros.
  3. Iššūkiai, sunkumai ir problemos dirbant su sveikais ir sergančiais žmonėmis sveikatinimo ir sveikatos priežiūros srityse.

Modulis: „Šunų panaudojimas terapijoje“ (3 kreditai)

Paskaitos

  1. Psichologijos teoriniai pagrindai, mokslinis pagrindimas, praktinio pritaikymo sritys.
  2. Psichologiniai amžiaus tarpsnių ypatumai, psichologinė raida ir jos ypatumai.
  3. Šuns panaudojimas įvairaus amžiaus vaikų grupėse.
  4. Šuns panaudojimas suaugusių grupėse, dažniausios būklės, susirgimai.
  5. Šuns panaudojimas individualiose sesijose.

Seminarai

  1. Šuns panaudojimas psichikos sutrikimais sergantiems asmenims.
  2. Šuns panaudojimas vaikams turintiems specialių ugdymo poreikių.

Modulis. „Šunų panaudojimas slaugoje“ (3 kreditai)

Paskaitos

  1. Slaugos proceso planavimas, slaugos individualizavimas, trumpalaikė ir ilgalaikė slauga.
  2. Pagrindinė, klinikinė, specializuota slauga.
  3. Kūdikių ir vaikų slaugos ypatumai.
  4. Paliatyviosios slaugos ypatumai.
  5. Geriatrinės slaugos ypatumai.

Seminarai

  1. Kaniterapija slaugoje.
  2. Slaugos problemų kėlimas, slaugos tikslų formulavimas.
  3. Pagyvenusių ir senų žmonių pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  4. Sunkiomis ir nepagydomomis ligomis sergančių pacientų pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  5. Kūdikių ir vaikų pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  6. Skausmo vertinimas ir problemos sprendimo būdai skirtingose amžiaus grupėse.

Modulis: ,,Šunų panaudojimas reabilitacijoje“ (3 kreditai)

Paskaitos

  1. Kaniterapijos poveikis žmogui (moksliniai tyrimai).
  2. Reabilitacijos plano sudarymas ir poveikio.
  3. priemonių parinkimas. Negalios ir sveikatos klasifikacija (TFK).
  4. Kaniterapija esant atramos-judamojo aparato susirgimams.
  5. Kaniterapija esant raidos sutrikimams.
  6. Kaniterapija esant mišriems sutrikimams.
  7. Rizikos faktoriai taikant kaniterapinio pobūdžio užsiėmimus įvairių sveikatos būklių pacientams.
  8. Kaniterapijos taikymo patalpose ir gamtinėje aplinkoje ypatumai, galimybės integruoti gamtinius bei aplinkos faktorius į sveikatinimo procesą.
  9. Pagrindinės sveikos gyvensenos ir natūralios medicinos teorijos, praktinė veiklų su šunimi integracija atsižvelgiant į asmens interesų sritis.
  10. Ilgalaikio fizinio aktyvumo svarba lėtinių ligų valdyme. Tikslinė ir netikslinė kaniterapija.
  11. Kaniterapijos naudojimas ilgalaikiam fiziniam aktyvumui skatinti.
  12. Kaniterapija, kaip priemonė savarankiškumui ugdyti.
  13. Sensorinė integracija asistuojant šunims.
  14. Reabilitacijos plano sudarymas ir poveikio priemonių parinkimas. Negalios ir sveikatos klasifikacija (TFK).
  15. Smulkiosios ir stambiosios motorikos lavinimas asistuojant šunims.
  16. Lokomocinio pobūdžio veiklos su šunimis.
  17. Kaniterapijos taikymas skirtingų raidos tarpsnių vaikams ir paaugliams.
  18. Kaniterapijos taikymas senyvame amžiuje.
  19. Kaniterapijos taikymo ypatumai asmenims sergantiems neurologinėmis ligomis.
  20. Kaniterapijos taikymas mišriose sveikų ir negalią turinčių asmenų grupėse. Kaniterapija kaip
  21. integracijos priemonė.
  22. Kaniterapijos integracija į reabilitacinius procesus ir derinimas su skirtingomis terapinio poveikio.
  23. priemonėmis. Kaniterapijos ir kitų gyvūnų asistuojamų terapijų derinimas. Kontraindikacijos ir alternatyvos.

Seminarai

  1. Neuromediatoriai ir jų svarba reabilitacijos procesui.
  2. Judesys kaip gydymo priemonė.

Modulis. ,,Terapijai naudojamų šunų gerovė, paruošimas, priežiūra, mityba, elgsena, komunikacija“ (3 kreditai)

Paskaitos

  1. Gyvūnų gerovę reglamentuojantys teisės aktai.
  2. Pasaulinė praktika terapijai asistuojančių gyvūnų gerovei užtikrinti. Gyvūnų vieta modernioje visuomenėje iš bioetinės perspektyvos. Žmogaus ir gyvūnų gerovės sąsajos.
  3. Šuns etologija, evoliucija, domestikacija. Šuo ir vilkas – dvi skirtingos rūšys. Domestikacijos proceso metu atsiradusios savybės, įgalinančios naudoti šunis kaniterapijai. Etologiniai vilko ir šuns skirtumai.
  4. Šuns anatomija ir fiziologija. Genotipai ir fenotipai. Sensorinės ypatybės.
  5. Šunų ligos. Simptomatika. Prevencija. Gydymas.
  6. Pirma pagalba šuniui.
  7. Dažniausia pasitaikantys elgesio sutrikimai.
  8. Išsiskyrimo nerimas. Kompulsinis sutrikimas.
  9. Senatvinė kognityvinė disfunkcija.
  10. Mokymosi teorija. Ką apie šunų gebėjimą mokytis sako mokslas. Šiuolaikinės dresūros metodikos.
  11. Mokymo priemonės – reikalingumas ir užtektinumas. Saugios ir nesaugios dresūros
  12. priemonės. Tinkamas ir netinkamas kaniterapijai inventorius. Eustresas ir distresas. Išmoktas bejėgiškumas – kodėl tai pavojinga.
  13. Šuns socializacija. Resocializacija. Šuns vystymosi ir raidos etapai. Desensibilizacija.
  14. Komunikacija. Rūšies vidaus specifinė komunikacija. Tarprūšinė komunikacija. Šunų kūno kalba, pagrindiniai kūno kalbos signalai, vokalizacijos. Alternatyvūs komunikacijos būdai.
  15. Kvapas kaip komunikacijos priemonė. Tinkami efektyvios komunikacijos su šunimi būdai. Kaip skaityti šuns kūno kalbą.
  16. Zoonozių profilaktika. Higienos reikalavimai. Šuns paruošimas kaniterapijos užsiėmimui. Kailio, burnos ertmės, nagų, ausų, akių priežiūra.
  17. Šuns mitybiniai poreikiai. Energijos poreikio apskaičiavimas. Maistinės medžiagos ir jų poreikis.
  18. Šėrimo strategijos. Mityba ir aplinkos praturtinimas.
  19. Šuns saugumo užtikrinimas kaniterapijos proceso metu. Aktyvaus ir pasyvaus užsiėmimo strategijos.
  20. Šuns fiziologinių ir psichologinių galimybių įvertinimas. Aplinkos saugumo įvertinimas.

Seminarai

  1. Pasyvus kaniterapijos užsiėmimas. Darbo su geriatriniais ir sunkią negalią turinčiais asmenimis ypatumai.
  2. Aktyvus kaniterapijos užsiėmimas. Darbo su skirtingo amžiaus grupių vaikais ypatumai.
  3. Skirtingų tarprūšinės komunikacijos būdų integracija į reabilitacijos programą.
  4. Kitų gyvūnų rūšių integracija į kaniterapijos užsiėmimus.

Modulis: „Etika, sveikatos teisė ir informacinės technologijos sveikatos priežiūroje“ (3 kreditai)

Paskaitos

  1. Sveikatos etika. Pagrindinės etinės problemos ir jų interpretacijos, taikant šiuolaikines humanitarinių mokslų koncepcijas ir esmines profesinės etikos nuostatas, remiantis tarptautiniais dokumentais. PASP Kaniterapijos problemos sveikatos etikos požiūriu.
  2. Argumentais pagrįsti sveikatos priežiūros etikos sprendimų priėmimo būdai analizuojant sudėtingiausias situacijas sveikatos profesionalų ir pacientų santykių, biomedicininių mokslinių tyrimų, biotechnologijų taikymo ir kitose sveikatos priežiūros srityse.
  3. Sveikatos teisė. Sveikatos teisės samprata, teisinis reguliavimas, sveikatos priežiūros paslaugų teikimo reguliavimo principai, sveikatos priežiūros specialistų profesinių pareigų bei atsakomybės reglamentavimas, jų darbo santykių ypatumai, pacientų teisės ir dėl jų pažeidimo patirtos žalos atlyginimo tvarka.
  4. Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros sistemos struktūra, valdymo principai, funkcijos.
  5. Pagrindiniai sveikatos draudimo principai ir rūšys; asmens duomenų apsaugos principai.
  6. Dokumentų rengimo, tvarkymo ir apskaitos pagrindai.

Seminarai

  1. Etika Kaniterapijos specialisto darbe.
  2. Kaniterapijos paslaugų teisinis reguliavimas.
  3. Kaniterapijos specialisto darbas su informacinėmis technologijomis.

Modulis. „Pirmoji medicinos pagalba“ (0,5 kredito)

Paskaitos

Ką gali ir privalo padaryti pirmosios pagalbos (PMP) teikėjas.

Klausytojų sk. (nuo)
10
Klausytojų sk. (iki)
200
Dėstytojas Teorijos val. Praktikos val.
Rolandas Stankevičius 6 10
Viktorija Grigaliūnienė 70 20
Alina Vaškelytė 32 53
Aurelija Alčauskienė 6 18
Živilė Sadauskaitė 54 26
Dalia Juodžentė 4
Mindaugas Paleckaitis 12 6
Ugnė Nedzinskaitė 105 70
Praktiniai gebėjimai, jų įsisavinimas, reikalingų savarankiškai atlikti manipuliacijų skaičius

Modulis. „Žmogaus sveikata ir patologija“

Praktikos darbai

  1. Funkcinis ištyrimas ir įvertinimas.
  2. Praktinio darbo supervizijos.

Modulis: „Šunų panaudojimas terapijoje“

Praktikos darbai

  1. Streso valdymo technikų mokymasis praktiškai.
  2. Streso valdymo metodikų bei intervencijų praktinis taikymas.
  3. Tinkamų metodikų planas kiekvienai sesijai ir praktinio taikymo problemos bei galimybės.
  4. Praktinis įgūdžių lavinimas. Klinikinių atvejų analizė. Supervizijos.

Modulis. „Šunų panaudojimas slaugoje“ 

Praktikos darbai

  1. Slaugos planavimas, slaugos individualizavimas, trumpalaikė ir ilgalaikė slauga. Pagrindinė, klinikinė, specializuota slauga.
  2. Pagyvenusių ir senų žmonių pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  3. Sukniomis ir nepagydomomis ligomis sergančių pacientų pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  4. Kūdikių ir vaikų pagrindinės slaugos problemos ir jų sprendimo būdai.
  5. Skausmo vertinimas ir problemos sprendimo būdai skirtingose amžiaus grupėse.

Modulis: ,,Šunų panaudojimas reabilitacijoje“

Praktikos darbai

  1. Individualių reabilitacijos programų taikant kaniterapiją kūrimas dirbant su įvairių raidos tarpsnių vaikais.
  2. Alternatyvių komunikacijos taikymo būdų taikymas kaniterapijoje. Neverbalinė komunikacija.
  3. Kortelių sistemos. Šuo kaip mediatorius komunikacijai.
  4. Mankšta su šunimis įvairaus amžiaus ir sveikatos būklių asmenims. Mankšta su šunimis  nevaikštantiems asmenims, mankšta su šunimis gamtoje, aktyvūs žaidimai integruojant šunį, fizinio aktyvumo skatinimas.
  5. Kaniterapijos ir meno terapijos derinimas siekiant ugdyti smulkiąją motoriką ir gerinti sensorinę integraciją.

Modulis. ,,Terapijai naudojamų šunų gerovė, paruošimas, priežiūra, mityba, elgsena, komunikacija“

Praktikos darbai

  1. Šuns tinkamumo terapiniam darbui praktinis įvertinimas.
  2. Streso ir nuovargio signalų atpažinimas. Šuns atsistatymo ir adaptacinių galimybių įvertinimas.
  3. Saugaus ir tinkamo inventoriaus parinkimas. Šuns desensibilizacija inventoriaus ir aplinkos atžvilgiu.
  4. Mokslu grįstų dresūros metodikų taikymas.

Modulis: „Etika, sveikatos teisė ir informacinės technologijos sveikatos priežiūroje“

Praktikos darbai

  1. Etika, teisė, informacinės technologijos.
  2. Grupinis (komandinis) projektas.

Modulis. „Pirmoji medicinos pagalba“

Praktikos darbai

  1. Pradinis gaivinimas (sąmonės ir kvėpavimo vertinimas, GMP kvietimas, kraujotakos užtikrinimas – krūtinės paspaudimai, kvėpavimo užtikrinimas – kvėpavimo takų atvėrimas ir įpūtimai, gaivinimas esant keletui gelbėtojų).
  2. Pradinis gaivinimas automatiniu išoriniu defibriliatoriumi.
  3. Užspringimas: pagalba suaugusiajam ir vaikui.
  4. Pirmoji pagalba susižeidus: kraujavimo stabdymas, žaizdų priežiūra, tvarstymas, imobilizacija parankinėmis priemonėmis.
  5. Pirmoji pagalba ištikus ūmiai būklei: alpimas, traukuliai, infarktas, insultas, anafilaksija, skendimas, elektros trauma.
Papildoma informacija

Programos tikslai:

Supažindinti mokymo kursų dalyvius su naujausiais kaniterapijos taikymo klinikinėje praktikoje pasiekimais ir galimybėmis, pristatyti mokslo ir praktikos naujoves šioje srityje, pagilinti dalyvių žinias kaniterapijos praktinio taikymo sveikatinimo tikslais srityje, suteikti praktinių įgūdžių taikant kaniterapinio pobūdžio intervencijas individualiai ir grupėje, išmokyti vertinti klinikinių atvejų dinamiką, terapinio poveikio rezultatus bei prognozę ir pasinaudoti įgytomis žiniomis savo praktiniame darbe.

 

Programos uždaviniai:

 

  1. Supažindinti dalyvius su pagrindiniais žmogaus organizmo gyvybiniais rodikliais, jų vertinimu, dažniausia naudojamais funkciniais testais, ligos psichologija, tarptautine statistine ligų ir sveikatos sutrikimų klasifikacija.
  2. Supažindinti dalyvius su šunų panaudojimo terapijoje galimybėmis ir metodikomis, suteikti praktinių įgūdžių.
  3. Supažindinti dalyvius su šunų panaudojimo slaugoje galimybėmis ir metodikomis, suteikti praktinių įgūdžių.
  4. Supažindinti dalyvius su šunų panaudojimo reabilitacijoje galimybėmis ir metodikomis, suteikti praktinių įgūdžių.
  5. Supažindinti dalyvius su terapijai naudojamų šunų gerove, paruošimu, priežiūra, mityba, elgsena, komunikacija. Suteikti praktinių darbo su šunimi terapijoje įgūdžių.
  6. Supažindinti dalyvius su etika, sveikatos teise irinformacinėmis technologijomis sveikatos priežiūroje, suteikti praktinių įgūdžių informacinių sistemų panaudojimobei dokumentų tvarkymo, rengimo bei apskaitos srityje.
  7. Supažindinti dalyvius su pirmąja medicinos pagalba, suteikti praktinių įgūdžių.

 

 

Teorinių ir praktinių įgūdžių pasiskirstymas:

Teoriniai įgūdžiai: 40 proc.

Praktiniai įgūdžiai: 60 proc.

 

 

Įgyjamos žinios ir įgūdžiai:

Kursui pasibaigus tobulinimo programos dalyviai:

1) bus įsisavinę principus, leidžiančius teisingai parinkti kaniterapijos taikymo metodologiją, vietas, būdus bei įvertinti jas pasirinktų metodikų atitikties sveikatinimo tikslams prasme;

2) bus įsisavinę kaniterapijos taikymo fizinės ir psichologinės sveikatos gerinimui teorinius pagrindus;

3) žinos kaniterapijos įtaką žmogaus fiziologijai ir psichologijai, šių veiksnių panaudojimo galimybes gerinti asmens funkcinę būklę;

4) mokės įvertinti įvairios sveikatos būklės bei amžiaus asmenų funkcinę būklę ir sudaryti atitinkamą sveikatos priežiūros planą taikant kaniterapiją;

5) turės pagrindinius įgūdžius taikant svarbiausias kaniterapijos technikas bei intervencijas;

6) turės pagrindines etologines žinias, leidžiančias įvertinti gyvūno tinkamumą kaniterapinio pobūdžio veikloms tik ilgalaikėje perspektyvoje, tiek konkrečiu momentu, gebės parinkti šunis, tinkančius skirtingo pobūdžio veikloms atsižvelgiant į jų fenotipą, temperamentą bei elgseną, gebės identifikuoti gyvūno siunčiamus komunikacinius signalus ir įvertinti jo būseną.

7) Mokės parinkti tinkamą racioną konkrečiam gyvūnui, parinkti tinkamą inventorių, paruošti gyvūną užsiėmimui užtikrinant saugumo bei higienos reikalavimus.

Literatūra

Privalomi Fine A. 2010 Handbook on AnimalAssisted Therapy. Theoretical Foundations and Guidelines for Practice Academic Press Ten Have H.A.M.J., Ter Meulen R.H.J., Van Leeuwen E. 2003 Medicinos etika Charbidė Dawson, Angus,,Verweij, Marcel, 2009 Ethics, prevention, and public health Clarendon press Markūnienė E. 2021 Neonatologija LSMU vadovėlis UAB „Vitae Litera“ Kėvalas R. 2018 Pediatrija (I dalis) UAB „Vitae Litera“ Kėvalas R. 2018 Pediatrija (II dalis) UAB „Vitae Litera“ Kėvalas R, 2018 Pediatrija (III dalis) UAB „Vitae Litera“ Blaževičienė A., KrančiukaitėButylkinienė D., Spirgienė L 2018 Bendruomenės sveikata ir gerovė LSMU vadovėlis UAB „Vitae Litera Šeškevičius A. 2015 Paliatyviosios pagalbos teikimo namuose rekomendacijos UAB „Vitae Litera Bagdonas G., Damulevičienė G., Lesauskaitė V., Macijauskienė J., Valius L., Venskutonis D., Visokinska A 2009 Pagyvenusių žmonių sveikatos priežiūra UAB „Vitae Litera Blazina Ch., Boyraz G, Shen-Miller D. 2011 The Psychology of the Human-Animal Bond: A Resource for Clinicians and Researchers New York Springer Skurvydas A. 2020 Judesių mokslas, 1 dalis. Griaučių raumenys, valdymas, mokymas, reabilitacija UAB „Vitae Litera Skurvydas A. 2021 Judesių mokslas, 2 dalis. Mityba, patarimai, sportas UAB „Vitae Litera Lenčiauskienė D. 2017 Sąnarių paslankumą ir raumenų jėgą lavinamosios metodikos UAB „Vitae Litera Pocienė M. 2013 Kineziterapijoje taikomi funkciniai testai (kortelės) UAB „Vitae Litera Lietuvos Respublikos Seimas Suvestinė redakcija nuo 2022-07-01 Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas. Valstybės žinios, 1996- 10-23, Nr. 102-2317 Lietuvos Respublikos Seimas 2018-06-30 Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo Nr. I1374 pakeitimo įstatymas. TAR, 2018-07-11, Nr. 11733 Lietuvos Respublikos Seimas Suvestinė redakcija nuo 2021-07-01 Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymas. TAR, 2020-01-29, Nr. 2006 Lietuvos Respublikos 2020-11-23 Suvestinė Įsakymas Nr. V-2701 „Dėl Papildomosios ir alternatyviosios sveikatos TAR, 2020-11-24, Nr. 24881 sveikatos apsaugos ministerija redakcija nuo 2022-04-22 priežiūros specialistų veiklos licencijavimo taisyklių patvirtinimo“. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija 2020-11-23 Suvestinė redakcija nuo 2021-11-11 Įsakymas Nr. V-2700 „Dėl Papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstaigų veiklos licencijavimo taisyklių patvirtinimo“. TAR, 2020-11-24, Nr. 24882 Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija 2020-12-29 Įsakymas Nr. V-3042 „Dėl Lietuvos higienos normos HN 135:2020 „Papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros paslaugų teikimo visuomenės saugos reikalavimai“ patvirtinimo“. TAR, 2020-12-29, Nr. 28900 Lietuvos Respublikos Seimas 2015-09-17 Lietuvos Respublikos biomedicininių tyrimų etikos įstatymo Nr. VIII-1679 pakeitimo įstatymas. TAR, 2015-09-25, Nr. 14272 Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija 2015-05-26 Suvestinė redakcija nuo 2022-10-13 iki 2023-02- 28 Įsakymas Nr. V-657 „Dėl Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinės sistemos naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. TAR, 2015-05-29, Nr. 8275 Lietuvos Respublikos Seimas 1997-11-06 Suvestinė redakcija nuo 2021-05-01 iki 2022-12- 31 Lietuvos Respublikos gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymas Valstybės žinios, 1997- 11-28, Nr. 108-2728 Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba 2014-09-22 Suvestinė redakcija nuo 2018-02-01 Įsakymas Nr. B1-804 ,,Dėl Gyvūno augintinio pasų įforminimo tvarkos aprašo patvirtinimo‘‘. TAR, 2014-09-23, Nr. 12722 Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija 2003-07-11 Suvestinė redakcija nuo 2022-03-11 Įsakymas Nr. V-450 ,,Dėl Asmens sveikatos priežiūros įstaigos pirmosios medicinos pagalbos rinkinio aprašo, Pirmosios pagalbos rinkinio aprašo ir Asmens sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų kompetencijos teikiant pirmąją medicinos pagalbą aprašo patvirtinimo“. Valstybės žinios, 2003- 08-13, Nr. 79-3605 Lietuvos Respublikos 2008-01-28 Suvestinė redakcija nuo Įsakymas Nr. V-69 ,,Dėl Privalomojo mokymo Valstybės žinios, 2008- 02-02, Nr. 14-490 sveikatos apsaugos ministerija 2019-11-01 iki 2023-04- 30 tvarkos aprašo patvirtinimo“. Papildomi Hare B, Woods W. 2013 The Genius of Dogs London Oneworld Publications Horowitz A. 2018 Ką šunys galvoja? Knyga apie tai, ką šunys mato, uodžia, žino ir supranta Liūtai ne avys Berns G. 2020 Kaip šunys mus myli: neuromokslininkas atskleidžia šuns smegenų paslaptis Liūtai ne avys Safina C. 2018 Anapus žodžių. Ką galvoja ir jaučia gyvūnai Tyto alba