Programą teikiantis darbuotojas:
Tema | Trukmė |
Laktacijos fiziologija. (paskaita) | |
Sėkmingą žindymą sąlygojantys veiksniai. (paskaita) | |
Žindymo inicijavimas po natūralaus gimdymo ir cezario pjūvio operacijos. (paskaita 1val. praktiniai seminarai 1,5val.)) | |
Pagalba žindant. Kūdikio vaidmuo žindyme. Pakankamai žindomo kūdikio požymiai.(paskaita 1val). | |
| |
Dešimt žingsnelių, lemiančių sėkmingą žindymą. (paskaita 0,5val) | |
Tarptautinio motinos pieno pakaitalų rinkodaros kodekso nuostatai. (paskaita 1val) | |
Lietuvos teisės aktai, skatinantys NPL plėtrą ir žindymą. PSO, Vaiko teisių konvencijos nuostatos, LR Darbo teisė ir žindymas (paskaita 0,5val.) | |
| |
Plokščių, įtrauktų, įtrūkusių spenelių problemų sprendimas. (paskaita 1val.) | |
Pilnų ir paburkusių krūtų, užsikimšusio pieno latako problemų sprendimas. (paskaita 1val.) | |
Užsikimšusio pieno latako problemų sprendimas.(paskaita 1val.) | |
Trumpas liežuvio pasaitėlis ir jo sprendimo būdai.(paskaita 1val.) | |
Mastito ir krūties absceso profilaktika, klinika, gydymo būdai.(paskaita 1.0val.) | |
Medikamentai motinos piene. (paskaita 1,0val.) | |
Žindančios moters mitybos principai. Moters vaisingumo ypatumai žindymo metu(paskaita 1.0val.) | |
Trumpalaikė ir ilgalaikė žindymo nauda moters sveikatai. Žindymo svarba vaiko sveikatai.(paskaita 1.0val.) | |
Nėščiųjų skatinimas žindyti. informacijos apie žindymo svarbą pateikimas skirtingais nėštumo trimestrais (paskaita 0.5val.) | |
| |
Žindymo situacijų sprendimai. Laktacijos fiziologijos žinių ir stimuliacijos taikymas, siekiant atkurti ar sukelti moteriai pieno gamybą (paskaita 1.0val. praktiniai seminarai 2.5val.) | |
Neverbaliniai bendravimo metodai. Verbaliniai bendravimo metodai, skatinantis motiną kalbėti. (praktinis seminaras 1.0) | |
Bendravimo ir pagalbos teikimo principai ugdantys pasitikėjimą savimi ir sveikatos darbuotoju.(praktinis seminaras 1.0val.) | |
Žindymo istorijos rinkimas ir motinos konsultavimas dėl žindymo. Tęstinė parama motinoms.(praktinis seminaras 0.5val.) | |
Mažo gimimo svorio naujagimių žindymo ypatumai. (paskaita 1.0val.) | |
Maitinimas iš buteliuko. Maitinimas su specialia maitinimo priemone - taurele ir švirkštu. Maitinimas su specialiu maitinimo priedu - pagalbininku ir Hubermano maitintuvu (paskaita 1.0val.) | |
Pieno ištraukimas. Motinos pieno surinkimas ir saugojimo galimybės (paskaita 1.0val.) | |
Donorinio motinos pieno bankas.(paskaita 1.0val.) | |
Parama nežindančioms motinoms. Nežindomo kūdikio maitinimas (paskaita 1.0val.) | |
Motinai palanki priežiūra. (paskaita1.0val.) | |
Saugus kūdikio migdymas.(paskaita 1.0val.) | |
Klinikinės praktikos analizė ir keitimas (asmeninės, gimdymo stacionaro, valstybės sveikatos politikoje) (praktinis seminaras 1.5val.) | |
Savarankiškas darbas: pateiktos medžiagos, klinikinių situacijų sprendimas | |
| |
Kurso programos temų aprašymas:
Tobulinimo programos turinys.
Temos:
1. Sėkmingas žindymas. Laktacijos fiziologija. Sėkmingą žindymą sąlygojantys veiksniai. Žindymo inicijavimas po natūralaus gimdymo ir cezario pjūvio operacijos. Pagalba žindant. Kūdikio vaidmuo žindyme. Pakankamai žindomo kūdikio požymiai.
2. Naujagimiui palankios ligoninės principai. Dešimt žingsnelių, lemiančių sėkmingą žindymą. Tarptautinio motinos pieno pakaitalų rinkodaros kodekso nuostatai. Lietuvos teisės aktai, skatinantys NPL plėtrą ir žindymą. PSO, Vaiko teisių konvencijos nuostatos, LR Darbo teisė ir žindymas.
3. Žindymas ir moters sveikata. Plokščių, įtrauktų, įtrūkusių spenelių problemų sprendimas. Pilnų ir paburkusių krūtų, užsikimšusio pieno latako problemų sprendimas. Mastito ir krūties absceso profilaktika, klinika, gydymo būdai. Medikamentai motinos piene. Žindančios moters mitybos principai. Trumpas liežuvio pasaitėlis. Moters vaisingumo ypatumai žindymo metu. Trumpalaikė ir ilgalaikė žindymo nauda moters sveikatai. Nėščiųjų skatinimas žindyti.
4. Trūksta pieno, relaktacija. Žindymo situacijų sprendimai. Laktacijos fiziologijos žinių ir stimuliacijos taikymas, siekiant atkurti ar sukelti moteriai pieno gamybą. Žindymo situacijų sprendimai.
5. Žindančios moters konsultavimas. Neverbaliniai bendravimo metodai. Verbaliniai bendravimo metodai, skatinantis motiną kalbėti. Bendravimo ir pagalbos teikimo principai ugdantys pasitikėjimą savimi ir sveikatos darbuotoju. Žindymo istorijos rinkimas ir motinos konsultavimas dėl žindymo. Tęstinė parama motinoms.
6. Maitinimo būdo parinkimas ypatingose situacijose. Mažo gimimo svorio naujagimių žindymo ypatumai. Maitinimas iš buteliuko. Maitinimas su specialia maitinimo priemone - taurele ir švirkštu. Maitinimas su specialiu maitinimo priedu - pagalbininku ir Hubermano maitintuvu. Pieno ištraukimas. Motinos pieno surinkimas ir saugojimo galimybės. Parama nežindančioms motinoms. Nežindomo kūdikio maitinimas. Motinai palanki priežiūra. Saugus kūdikio migdymas.
Dėstytojas | Teorijos val. | Praktikos val. |
| | |
| | |
| | |
| | |
Tobulinimosi kurso pabaiga (atsiskaitymo forma, teorinių žinių ir praktinių gebėjimų įvertinimo tvarka):
Baigiamasis žinių ir gebėjimų įvertinimas. Vertinama dalyvavimas praktinių užsiėmimų metu, praktinių užduočių atlikimas, situacijų sprendimas, testų sprendimas. Egzaminas susideda iš dviejų dalių: teorinės ir praktinės. Teorinę dalį sudaro 100 klausimų testas, praktinę dalį – praktinė užduotis. Teorinės dalies maksimalus įvertinimas 100 proc. Praktinė užduotis vertinama „teigiamai“ arba „neigiamai“. Egzaminas užskaitomas surinkus ne mažiau kaip 80 proc. Teorinės dalies ir gavus praktinės dalies įvertinimą „teigiamai“.
Praktiniai gebėjimai, jų įsisavinimas, reikalingų savarankiškai atlikti manipuliacijų skaičius:
Tobulinimo programa sukurta hibridinio mokymo pagrindu, naudojant LSMU nuotolinio mokymo platformą https://online.lsmu.lt. Mokymų programoje naudojami tobulinimo metodai: literatūros analizė, savarankiškas darbas, klinikiniai atvejai, diskusija, konsultacija. Praktinės užduotys, vaizdo stebėjimas, hibridinis mokymas, panaudojant simuliacines situacijas atitinkančias kuruojamą klinikinę praktiką. Iki mokymų praktinių užsiėmimų pradžios dalyviai virtualioje mokymosi aplinkoje https://online.lsmu.lt studijuoja pateiktą teorinę medžiagą (algoritmus, klinikines situacijas ir jų sprendimus, žiūri video, rekomenduojamą literatūrą). Iki praktinio darbo pradžios mokymų dalyviai išsprendžia testus, kad pasitikrinti savo teorines žinias. Hibridinių mokymų metu praktiniai užsiėmimai gali vykti ir kontaktiniu būdu (atvyksta komandomis) arba nuotoliniu (sudaromos nuotolinės komandos). Praktinių užsiėmimų metu dalyviai mokosi spręsti simuliuojamas klikines situacijas.
Kurso teikimo aplinka
Kursas gali būti teikiamas LSMU virtualioje mokymosi platformoje https://online.lsmu.lt/ arba kontaktiniu būdu. Kursantų ir instruktorių bendravimui naudojami platformoje esantys bendravimo, studentų/kursantų veiklos stebėsenos bei žinių vertinimo įrankiai. Kurso modeliuose pateikiamos trumpos videopaskaitos, veiksmų video ir schematinės instrukcijos. Naudojami formatai prieinami dauguma naudojamų operacinių sistemų. Savarankiškam kursantų mokymuisi pateikiama HTML (tinkamiausia mokytis internete) bei PDF (tinkamiausia spausdinti) formato medžiaga. Savikontrolės klausimai, teoriniai testai ir instruktoriaus vertinamos praktinės užduotys pateikiamos https://online.lsmu.lt/ aplinkoje. Taip pat sistemoje pateikiami kurso vertinimo klausimynai.
Savarankiškas mokymasis
Kursantai savarankiškai mokysis virtualioje https://online.lsmu.lt/ mokymosi aplinkoje. Šioje aplinkoje talpinama mokymosi medžiaga (HTML ir PDF formatu), savimokos klausimai, individualios ir grupinės užduotys, kurso žodynėlis, kalendorius, kurso aprašas ir techniniai reikalavimai.
Atvykstant reikia turėti:
Turėti medicininį chalatą
Literatūra:
Literatūros sąrašas: 1. World Health Organization. Implementation guidance: protecting, promoting and supporting breastfeeding in facilities providing maternity and newborn services – the revised Baby‐friendly Hospital Initiative. Geneva; 2018. Report No.: CC BY‐NC‐SA 3.0 IGO. https://www.who.int/nutrition/publications/infantfeeding/bfhi-implementa... 2. International Code of Marketing f Breast-milk Substitutes. https://www.who.int/nutrition/publications/code_english.pdf, https://www.ibfan.org/international-code/ 3. Protecting, promoting and supporting breastfeeding: the baby-friendly hospital initiative for small, sick and preterm newborns. WHO, 2020. https://www.who.int/publications/i/item/9789240005648 4. Moore ER, Bergman N, Anderson GC, Medley N. Early skin‐to‐skin contact for mothers and their healthy newborn infants. Cochrane Database Syst Rev 2016; 11: CD003519 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27885658/ 5. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2013 m. gruodžio 27 d. įsakymas Nr. V-1251 "Dėl Stacionarinių asmens sveikatos priežiūros įstaigų vertinimo pagal naujagimiams palankios ligoninės reikalavimus tvarkos aprašo patvirtinimo" https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.463653?jfwid=-je7i1sz8s 6. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2018 m. liepos 27 d. įsakymas Nr. V-865 „Nėščiųjų, gimdyvių ir naujagimių sveikatos priežiūros tvarkos aprašas“ https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.456692/jlpNtADThe 7. ABM Clinical Protocol #20: Engorgement, Revised 2016 Pamela Berens, Wendy Brodribb, and the Academy of Breastfeeding Medicine. 2016 https://doi.org/10.1089/bfm.2016.29008.pjb 8. ABM Clinical Protocol #4: Mastitis, Revised March 2014, Lisa H. Amir and The Academy of Breastfeeding Medicine Protocol Committee 2014 https://doi.org/10.1089/bfm.2014.9984 9. ABM Clinical Protocol #3: Supplementary Feedings in the Healthy Term Breastfed Neonate, Revised 2017. BREASTFEEDING MEDICINE, 2017. https://abm.memberclicks.net/assets/DOCUMENTS/PROTOCOLS/3-supplementatio... 10. ABM Clinical Protocol #7: Model Maternity Policy Supportive of Breastfeeding. Breastfeeding Medicine, 2018. https://www.bfmed.org/assets/7%20ABM%20Model%20Maternity%20Policy%20Supp... 11. Lietuvos vaikų tuberkuliozės diagnostikos ir gydymo metodika, 2019.https://sam.lrv.lt/uploads/sam/documents/files/Metodika%202019-06-26%20p... 12. Cesar G Victora, Rajiv Bahl, Aluísio J D Barros, Giovanny V A França, Susan Horton, Julia Krasevec, Simon Murch, Mari Jeeva Sankar, Neff Walker, Nigel C Rollins. Breastfeeding in the 21st century: epidemiology, mechanisms, and lifelong effect. www.thelancet.com Vol 387 January 30, 2016 https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(15)01024-7/fulltext 13. https://www.elacta.eu/wp-content/uploads/2017/04/Giving-the-bottle-with-... 14. Jaafar SH, Ho JJ, Jahanfar S, Angolkar M. Effect of restricted pacifier use in breastfeeding term infants for increasing duration of breastfeeding. Cochrane Database Syst Rev. 2016;(8):CD007202. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27572944/ 15. ABM Clinical Protocol #8: Human Milk Storage Information for Home Use for Full-Term Infants, Revised 2017https://doi.org/10.1089/bfm.2017.29047.aje 16. Infantile colic: Management and outcome.Up to Date, 2020 https://www.uptodate.com/contents/infantile-colic-clinical-features-and-... 17. Probiotics to prevent infantile colic. Cochrane, 2019. https://www.cochrane.org/CD012473/BEHAV_probiotics-prevent-infantile-colic 18. Diet changes for infant colic. Cochrane, 2019. https://www.cochrane.org/CD011029/BEHAV_diet-changes-infant-colic 19. Manipulative therapies for infantile colic. Cochrane, 2019. https://www.cochrane.org/CD004796/BEHAV_manipulative-therapies-for-infan... 20. A Consensus Approach to the Primary Prevention of Food Allergy Through Nutrition: Guidance from the American Academy of Allergy, Asthma, and Immunology; American College of Allergy, Asthma, and Immunology; and the Canadian Society for Allergy and Clinical Immunology. J Allergy Clin Immunol Practice, published Nov 26, 2020. https://www.jaci-inpractice.org/article/S2213-2198(20)31211-3/abstract